Dag Zambia, hallo Zuid-Afrika!

3 december 2017

Dag Zambia, hallo Zuid-Afrika!

Ik schrijf dit gedeelte nog op het vliegveld in Livingstone (echt een ieniemienie vliegveld) wachtend op mijn vlucht naar Joburg (28 nov). Ook hier is geen wifi (gekke zambianen), dus ik zal dit pas later posten waarschijnlijk. Ik ben de afgelopen week dus in Livingstone geweest, de meest toeristische en waarschijnlijk ook duurste plaats in Zambia. Vanaf het hostel kon je een lift krijgen naar de Victoria Falls (ongeveer een kwartiertje rijden). Ik moet eerlijk opbiechten dat ik de Vic Falls zelf niet zo ontzettend indrukwekkend vond. Niet dat het niet mooi was hoor, maar ik denk dat het met hoogwater nog veel mooier is. Maar goed, ik wist dat dit niet de ideale tijd was om de Vic Falls te bezoeken. Wat wel een voordeel is van de lage waterstand is dat de Devilspool toegankelijk is! Dit is een soort zwembad op de rand van de waterval. Dit was wel ontzettend cool om te zien (zie de foto’s). En het ziet er enger uit dan het was ; ) En het andere voordeel was dat het water nu super geschikt is om te raften. In totaal waren er 20 rapids van verschillende heftigheid. In het hoogwaterseizoen kunnen ze maar de helft doen ongeveer. Je start bij het boiling point, het laagste punt aan de zambiaanse kant van de Vic Falls. We zijn 1x omgeslagen, wat wanneer je onder water bent, wel een beetje eng is, maar verder is het vooral super tof! Ook hier heb ik een paar mooie plaatjes van. Als je ooit van plan was naar de Vic Falls te gaan, plan dan vooral ook een dagje raften in! Verder heb ik deze week een ochtend gekanoed over de Upper Zambezi River. Daar heb ik o.a. veel nijlpaarden gezien, enkele krokodillen, vogels (waarvan ik de namen allemaal ben vergeten) en kudu’s. Die avond heb ik een sunsetboose ? cruise met wat mensen uit het hostel gedaan. Dat is precies wat de naam al zegt eigenlijk: een boottocht met gratis hapjes en drankjes bij zonsondergang. Verder heb ik deze week heerlijk aan het zwembad gelegen, ondertussen geprobeerd mijn verslag voor de universiteit af te ronden (wat nu bijna af is). Ik ben met wat mensen uit het hostel een paar keer de stad in geweest voor avondeten, een drankje, live muziek, een potje tafelvoetbal (wat ik wonderbaarlijk genoeg nog heb gewonnen, met dank aan mijn teamgenoot met name) of een dansje op voornamelijk westerse nummers die de DJ speciaal voor ons zo nu en dan door de speakers knalde. Ik voel me na deze bijna 8 weken in Zambia een klein beetje ingeburgerd. Wanneer ik lokale mensen vertel dat ik in Chikankata ben geweest, vragen ze altijd of ik dan ook Tonga kan spreken en dan demonstreer ik trots de paar zinnetjes die ik nu redelijk vloeiend weet uit te spreken. Mensen kunnen het erg waarderen dat je in ieder geval een poging gewaagd hebt tot het leren van de taal. Ik neem meestal minibusjes als ik ergens heen ga, dat zijn kleine busjes (ik weet eigenlijk niet wat voor type auto) en daar zit je dan ontzettend knus met 19 mensen in. Een ritje kost hier in Livingstone 5 kwacha (staat gelijk aan 50 cent voor ons) en een taxi kost je ongeveer 10 keer meer. Ik ben altijd blij als ze me dan niet de beste plaats geven, maar gewoon net als de andere mensen behandelen, want ook al is het misschien positief racisme zoals we hier regelmatig behandeld worden, het voelt niet goed. En heel veel mensen zeggen iets over mijn haar, het is niet altijd duidelijk of ze dit echt menen of dat alleen zeggen omdat ze je iets willen verkopen of je willen versieren (‘mijn moeder had geen dochters dus ik vlechtte altijd haar haar’), maar ik neem het maar gewoon als een compliment : p Ik vraag me soms af wat andere backpackers van me denken, want ik lijk soms wel een beetje een hippie (vooral door mijn haar), terwijl ik best normaal ben meestal… Ik ben blij dat ik de cultuur een beetje heb leren kennen en niet alleen maar van het vliegtuig naar de ene na de andere dure lodge ben gereisd omringt door andere toeristen. Het laatste wat ik in Livingstone heb gedaan was een Solo Swing van de brug tussen Zambia en Zimbabwe. Dit is anders dan een bungeejump, want je springt met je voeten naar beneden i.p.v. met je hoofd naar beneden, dus psychologisch is het iets makkelijker om jezelf naar beneden te storten (zie http://www.shearwatervictoriafalls.com/activities/bridge-swing/). Het was heel tof en mooi (en ook een beetje eng), maar ik heb er helaas geen foto’s van, omdat dat maar liefst 40 dollar kostte en dat vind ik echt van de zotten. In Zuid-Afrika is een hele hoge bungeejump, misschien ga ik daar nog wel heen (zeg ik nu heel stoer : ). Ondertussen zit ik in het vliegtuig onderweg naar Johannesburg. Ik heb van anderen verschillende verhalen gehoord over Zuid-Afrika, maar onder andere dat je mensen daar minder kunt vertrouwen dan in Zambia en dat mensen in Zambia echt wel heel aardig zijn en dat het veilig is. Dus ik hoop dat het mee valt en dat Zuid-Afrika ook hartstikke tof is. Ik vermijdt de grote steden een beetje voor zover mogelijk, dus ik hoop dat dat scheelt. Ik heb mijn zambiaanse simkaart geruild voor een Zuid-Afrikaanse, dus dat was top. Ik hoefde hem alleen op te laden en nu ben ik over het algemeen best goed bereikbaar!

Ik ben nu alweer 5 dagen in Zuid-Afrika. De tijd vliegt! Ik ben naar het krugerpark geweest, wat echt super cool was! Het was wel bijna een hele dag rijden vanaf Joburg, maar onderweg stopten we al bij een plek waar neushoorns rondliepen, dus dat was wel tof (alleen hadden deze geen hoorn, omdat stropen een heel groot ding is hier en het dus veiliger is als ze geen hoorn meer hebben). Eind van de middag waren bij een opvang voor gewonde dieren, die soms nog wel terug de natuur in kunnen, maar vaak ook niet. Daar hebben we allerlei dieren van vrij dichtbij kunnen zien, maar het is niet echt echt natuurlijk. De volgende ochtend zijn we om 6.00 naar kruger vertrokken en binnen no-time hadden we een luipaard en cheetahs gezien, niet van heel dichtbij, maar wel goed te zien. Verder heb ik heel veel olifanten, zebra’s, giraffen, buffelo’s, kudu’s, struisvogels (en allerlei andere vogels), enkele krokodillen, nijlpaarden en leeuwen gezien. Ook een mannetjesleeuw van heel dichtbij, zo cool! Alleen geen neushoorn helaas. We hadden echt super goed eten deze dagen, wat wel fijn was, want in zambia had ik de laatste dagen niet zoveel gegeten doordat ik een beetje door mijn kwacha’s heen was… En het was kamperen, maar vrij luxe met hele goede douches, gewone bedden en iedere avond een kampvuur. Op de terugweg kwamen we langs Blythe River Canyon wat ook echt prachtig was! Ik ben Joburg verder niet in geweest eigenlijk, maar als ik de verhalen hoor van andere backpackers was dat een goede keus denk ik.

Helaas nog geen foto's van Kruger nu, want het internet is echt verschrikkelijk (en mijn tablet is overvol, dus wil ook niet helemaal meer). In de meeste hostels trouwens, dus ik hoop dat jullie ze nog een keer te zien krijgen, maar anders komen jullie maar lekker langs als ik weer terug thuis ben...

Liefs vanuit Zuid-Afrika dit keer!

1. W.L. de Snoo:
    3 december 2017
    Lieve Esther Wat een mooie foto''s en dat raften ja dat ziet er erg spannend uit . Nog een paar weken geniet er van lees graag je volgende verhaal groetjes Cobie ook van Wim
  2. Marjon Groenendijk:
    4 december 2017
    Prachtige natuur en foto’s en mooie verhalen. Geniet van Zuid-Afrika!! Veel plezier!!
  3. Laura Temmink:
    4 december 2017
    Geweldig Esther, om zo met jou mee te kunnen genieten van je avondturen en mooie foto`s! Geniet er maar lekker van. Hartelijke groetjes en een dikke knuffel.
  4. Theo derriks:
    hoi esther,
    wat dapper van je om al die spannende avonturen aan te gaan!
    knap, dat je tussendoor ook nog van die mooie foto´s hebt gemaakt
    arie en ik zijn ook een keer bij de ´vic-falls´geweest: dus een feest der herkenning (maar wij durfden geen jump...)
    veel plezier op je verdere tocht!
    ps vergeet je schoentje niet te zetten!