Kamwamba!

10 oktober 2017 - Chikankata, Zambia

Laat ik proberen mijn verhaal een beetje chronologisch te houden.

Vrijdagavond werden we uitgenodigd bij wat Zambiaanse studenten in een soort bar. Ik vond het grappig dat we daarin eigenlijk helemaal niet zoveel van elkaar verschillen.

Op zaterdag heb ik bijna mijn hele dag op de markt doorgebracht om een simkaart te registreren voor internet op mijn telefoon (want wifi daar doen ze hier niet aan). Dat kostte vier verschillende verkoopmannetjes 8 pogingen met twee verschillende simkaarten en ruim vijf uur later was het eindelijk gefixt. ’s Avonds kwamen een Zambiaanse medische student en een student tot clinical officer bij ons eten. Ze hebben samen met mijn huisgenoot nshima (echt zambiaans eten, gemaakt van maismeel). De nshima kneed je met je handen tot een bolletje en daarbij eet je iets van groenten (kan van alles zijn) en vlees in een jusachtige saus. Dit alles hoor je met je handen te eten, ook het vlees mag je niet snijden.

Op zondag ben ik naar de kerk van The Salvation Army geweest. De muziek was lekker Afrikaans, de dienst was deels in Engels, deels in Tonga, dus ik kon het redelijk volgen. De mensen van die kerk komen in soort legerachtige uniformen naar de kerk. Dat begrijp ik zelf niet helemaal, maar ze waren erg vriendelijk en de dienst was prima. ’s Middags zijn we naar een ‘waterval’ gewandeld. Vooral onderweg zag het er echt prachtig uit (zie de foto’s)! De waterval zelf was minder indrukwekkend, omdat het hier al lange tijd droog was. Zondag zijn de eerste regendruppels gevallen, dus het regenseizoen zit eraan te komen en hier is iedereen daar super blij mee. Ik hoop vooral dat het ook vaak genoeg droog is om een beetje chil dingen te kunnen ondernemen. Tijdens deze wandeling vielen mijn bergschoenen uit elkaar, ik heb de zool eerst nog een tijdje vastgeknoopt met mijn veters, maar ook dat hielp uiteindelijk niet. Daarom heb ik gisteren maar kekke tweedehands nikes gekocht op de markt voor 45 kwacha (4.50 eu). Ik had niet verwacht dat ik zo blij kon zijn met zulke schoenen…

Gisteren en vandaag ben ik in het ziekenhuis geweest. Het is nog een beetje zoeken naar wat we daar precies kunnen doen. De ene dokter is meer gericht op uitleg geven en je iets leren of dingen zelf laten doen dan de andere. En de meeste patienten hier spreken Tonga, dus die taalbarrière is ook nog een ding. Er is nog een andere nieuwe medische student, dus samen hebben we bijvoorbeeld geregeld dat we as vrijdag meegaan naar een kliniek nog wat meer het binnenland in voor moeder-kindzorg en vaccinaties o.a. Daar heb ik erg veel zin in en donderdag is waarschijnlijk een operatiedag, dus ook dat wordt vast interessant!

Vanavond zijn we water uit de tap boven op de berg gaan halen, maar nu is helaas de stroom uitgevallen en kan ik niet genieten van een heerlijk kopje thee. En eh, ook geen warme douche zometeen waarschijnlijk, maar verder is het hier goed uit te houden hoor! : )

Liefs

1. Pauline:
    10 oktober 2017
    Salvation Army is het Leger des Heils en die dragen uniformen. Dus vandaar. Klinkt dat je veel nieuwe dingen mee maakt. Heel leerzaam en leuk
  2. Alma Ruitenberg:
    10 oktober 2017
    Ziet er goed Esther. Je moet ook niet zulke heftige wandelingen maken :)
  3. Marjon Groenendijk:
    10 oktober 2017
    Leuk om de foto’s te zien Esther. Dan krijgen we een beetje een idee hoe het daar is. Heel veel succes van de week!!
  4. Maria:
    11 oktober 2017
    Hahaha, wat geinige gebeurtenis die schoenen. Wel echt balen van je bergschoenen zeg! En die nshima is net ugali wat ik in Kenia altijd moest eten. Ik vond het altijd verschrikkelijk, dus sterkte (gelukkig at je het niet droog)! :p
  5. Miranda dekker:
    11 oktober 2017
    Gaaf om al die verschillende avonturen en nieuwe ontdekkingen te lezen.
    Blessings!
  6. Laura Temmink:
    11 oktober 2017
    Heel fijn om zo even een indruk te krijgen waar je ben. Gods zegen bij alles wat je onderneemt!