Aankomst Zambia

6 oktober 2017 - Chikankata, Zambia

Zo, eindelijk een teken van leven van mij! Waren jullie al bijna bang dat ik daar een Zambiaanse prins was ontvoerd om met hem te trouwen? Dat is dus helaas (nee grapje) niet zo, deze radiostilte was puur door het ontbreken van wifi. Vanmiddag heb ik een simkaartje kunnen kopen, maar die is nog niet werkzaam. Ik hoop zo snel mogelijk weer bereikbaar te zijn! Foto’s en filmpjes zullen dus ook nog heel even moeten wachten.

Woensdagavond 20.00 vloog ik vanaf Amsterdam naar Wenen, daarna naar Addis Abeba en tenslotte naar Lusaka. In Lusaka moest ik ter plekke nog een visum aanvragen, maar dat ging heel makkelijk gelukkig. Ik werd opgehaald door mensen van het ziekenhuis zoals afgesproken. Daarna moest ik boodschappen doen voor de komende zes weken, omdat het ziekenhuis vrij afgelegen is. Nu kan ik niet eens boodschappen doen voor 1 week, laat staan voor zes weken. Maar hier in vlakbij zijn ook nog kleine winkeltjes, dus het komt sowieso wel goed.

Het was nog een aardig stuk rijden van Lusaka naar Chikankata en de laatste 30 km waren alleen maar hobbels in een onverharde weg. Ik snap wel waarom ze hier in jeepachtige auto’s rijden ; ) Toen ik daar aankwam was het al donker (rond half zeven), dus ik het terrein toen nog niet zo goed gezien. Mijn huisgenootje blijkt een Nederlandse te zijn en heet ook Esther, dus dat is gezellig en makkelijk communiceren. Helaas gaat zij volgende week alweer weg, maar er komen als het goed is wel weer nieuwe mensen. Ik heb een prima kamer met eigen douche (de waterdruk is alleen wat laag vermoed ik), alleen ben ik iets minder gelukkig met alle rondkruipende/vliegende beesten. Ik zal proberen later een filmpje of foto’s van mijn huis te uploaden trouwens.

Vandaag was mijn eerste kennismaking met het ziekenhuis en ik heb zo’n beetje iedereen ontmoet die hier werkt. Ook de boekhouder, de mensen in het magazijn etc. Ze zijn heel gastvrij allemaal. Ik schrijf nog wel een keer uitgebreider over het ziekenhuis, als ik daar wat langer dan een halve dag heb rondgelopen.

Liefs! Update: ondertussen heb ik wel internet en heb ik ook een paar foto's geplaatst!

1. W.L. de Snoo:
    Hallo Esther
    Fijn dat de reis goed verlopen is .
    Wat fijn dat we zo een beetje met je meereizen , met je verhalen te lezen .
    Hoop dat het mee valt met het ongedierte , fijn dat iedereen aardig daar is .
    Werk wel zo plezierig.
    veel succes daar groetjes
  2. Henriette Slagman:
    7 oktober 2017
    Mooi om je eerste verslag te lezen. Ik keek er al naar uit. Gelukkig ben je zonder problemen op je plek aangekomen. We bidden voor en goede tijd. Leerzaam en ook ontspannen. Daarbij wens ik je Gods vrede en nabijheid en ik zie uit naar je volgende belevenissen. Liefs Henriette
  3. Esther Dost:
    7 oktober 2017
    Leuk om de eerste berichten te lezen, Esther.
    Ik was ook heel benieuwd! Fijn dat je leuke collega's hebt.
    Boodschappen doen voor 6 weken?! En dan hebben ze waarschijnlijk niet dezelfde producten als in de Plus.-:) Maar zo leer je wel andere voedingsmiddelen en gerechten kennen.
    Ik hoop dat je snel went aan de beestjes en de knop kan omzetten.
    We bidden je Gods bescherming en zegen toe.
    Liefs van nog een Esther uit Nederland
  4. Jeannette Frèrejean:
    7 oktober 2017
    Hoi Esther, fijn dat je veilig bent aangekomen. En zo leuk dat je deze kans krijgt! Wordt vast een heel bijzondere tijd. Goed dat je ook foto's online zet. Ik heb niet echt een beeld bij Zambia, dus zo kan ik me er iets meer bij voorstellen. Het ziekenhuis lijkt er van de buitenkant in elk geval wel netjes uit te zien.
    Groetjes, ook van Edwin,
    Jeannette
  5. Anneke Smit:
    7 oktober 2017
    Goed te horen dat je op je plek bent aangekomen. En maak je maar niet te druk over de insecten of gekko's. Succes en Gods zegen. X
  6. Hennie Opschoor:
    8 oktober 2017
    Leuk om je zo te volgen fijn dat je veilig bent aangekomen weet zeker dat God jou daar een fijne tijd geeft.
    Gods zegen voor jou.
    Groetjes Hennie
  7. Miranda dekker:
    8 oktober 2017
    hoi esther,
    erg leuk om op deze manier over je avontuur in Zambia te lezen. Be blessed and a blessing for the people you meet!!
  8. Janel:
    9 oktober 2017
    Wat goed om te horen!!!!
    Knuffels van hier!!
  9. Maria:
    10 oktober 2017
    Leuk om te lezen Es! Fijn dat je er bent gekomen en succes met alle eerste indrukken verwerken :)
    Enne, sterkte met het wennen aan het eten en de beestjes.
    Liefs!
  10. Laura Temmink:
    11 oktober 2017
    Heel fijn om te lezen dat je goed aangekomen ben en dank voor de foto`s.
    Dikke knuffel.