Drakensberg, Coffee Bay en Port Elizabeth

13 december 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Ik heb nauwelijks nog tijd (gemaakt) om jullie te schrijven, maar vandaag zit ik een kleine 10 uur in de bus van Coffee Bay naar Port Elizabeth, dus nu kon ik er niet meer onderuit. Ik ben na het Krugerpark twee dagen bij de Northern Drakensberg, het gedeelte vlakbij The Amphitheatre, geweest. De eerste dag hebben we gehiked naar Sentinel Peak en de Tugela Falls (met 948 meter een van de hoogste watervallen ter wereld). Dit was allemaal op meer dan 3000m hoogte, dus redelijk koud. Erg mooi om te zien! De dag erna zijn we naar Lesotho geweest, een land dat in zijn geheel in Zuid-Afrika ligt. Lesotho is het hoogste land van de wereld. Dit was meer een culturele dag met een gesprek met een traditionele genezer, een traditionele maaltijd (leek erg op wat ze in Zambia ook eten) en uitleg over Lesotho door de leraar van de basisschool. Het horen van de traditionele genezer was erg interessant. Hij vertelde dat hij door zijn voorouders was geroepen tot dit beroep en ook bij het uitoefenen roept hij de hulp van zijn voorouders in die hem vertellen welke kruiden hij een patiënt moet geven. Gelukkig erkende hij ook dat hij sommige ziektes als hiv, tuberculose en kanker niet kan genezen en dat stelde mij wel weer een beetje gerust. In Lesotho hebben ze hun eigen munteenheid, maar die is gekoppeld aan de Zuid-Afrikaanse rant, dus veel mensen betalen ook gewoon in rant daar. Daarna ben ik doorgereisd naar de Southern Drakensberg. Ik heb daar nog erg over getwijfeld, omdat het weer daar vrij slecht was, maar de twee dagen dat ik er was viel dat gelukkig mee. Ik ben alleen op de terugweg van de hike naar de bushmenpaintings helemaal natgeregend, kan gebeuren. In Nederland was het weer nog veel slechter hoorde ik. De gids was erg enthousiast, hij wees ons op ongeveer alle verschillende kruiden en bloemen onderweg en we hebben ook twee, van de in totaal 8 verschillende antilopes die daar voorkomen, gezien. Verder zijn we de Sani Pass opgereden met de auto. Daar was ook de hoogste pub van Afrika en omdat het daar vreselijk koud was en we vooral met heel veel Duitsers waren, hebben we daar een glaasje Glühwein gedronken. Het zijn eigenlijk allemaal dingen die je moet zien, want het beschrijven doet het te weinig recht en ook de foto’s zijn altijd minder mooi dan het in werkelijkheid is. Maar goed, hierna ben ik doorgereisd naar Coffee Bay, een plek waar ongeveer elke backpacker heen gaat in Zuid-Afrika. Coffee Bay ligt aan de kust, dus je liep zo het strand op. Ik heb hier surfles gehad (voor het eerst in mijn leven) en dat ging eigenlijk best goed. Het lukte me in ieder geval een paar mooie golven te pakken : ) Verder zijn we naar The Hole in the Wall gehiked, dat is precies wat de naam al zegt, een gat. Dit hostel (Coffeeshack) was wel een van de gezelligste die ik heb meegemaakt, met een kampvuur, poolcompetitie, gratis eten op zondag en backpackers uit allerlei verschillende landen. Het grappige is dat je sommige mensen tegen blijft komen, omdat ze grofweg dezelfde richting op reizen. En Nederlanders zijn vaak duidelijk herkenbaar aan hun uiterlijk of accent. Zelfs met mijn Afrikaanse kapsel zien mensen binnen no-time dat ik Nederlands ben. In Port Elizabeth heb ik een hele relaxte stranddag gehad, al waait al het zand wel vol in je bakkes hier. Maar desalnietemin was het wel lekker weer. Hier in Port Elizabeth heb ik met Jacqueline afgesproken die samen met mij een kleine roadtrip naar Kaapstad gaat maken. En de 22ste vliegen we alweer naar huis helaas. Ik ben nog helemaal niet klaar voor de kou die ons daar weer te wachten staat, maar ik zie er ook wel naar uit iedereen weer een dikke knuffel te kunnen geven!

Liefs

P.s. Ik heb heul veul foto's geupload, dus kijk maar even als je dat leuk vindt...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther Dost:
    13 december 2017
    Weer leuk om je belevenissen te lezen en de foto's te bekijken, Esther.
    Ik geniet iedere keer mee!
    Veel plezier toegewenst deze laatste week met Jacqueline en tot ziens in HIA!
  2. Marjon Groenendijk:
    14 december 2017
    Wat heb je weer veel gezien en gedaan Esther. Prachtige foto’s gemaakt. Heel erg leuk dat Jacqueline deze laatste week komt. Fijne dagen samen in Kaapstad en een goede reis naar huis terug. Groetjes uit een nat Hia.